به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری، این اصلاحیه که با تمرکز بر پیادهسازی الزامات انکس ۱۹ (Annex 19) انجام شده، در نشستی هماندیشی با حضور قائممقام و مدیران معاونت استاندارد پرواز، سرپرست دفتر طراحی و ساخت سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران دفاتر طراحی و ساخت شرکتهای دانشبنیان اعلام شد.
در این نشست، ضمن ارائه توضیحاتی درباره تغییرات اعمالشده، مهمترین محورهای این اصلاحات مطرح گردید.
گفتنی است هدف از این اقدام، تقویت ساختارهای ایمنی، ارتقاء سطح نظارت و ایجاد فرهنگ ایمنی در تمامی سطوح مرتبط با طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات وسایل پرنده است.
در ادامه نشست، ابعاد مختلف اصلاحیه مذکور مورد بررسی قرار گرفت و به سؤالات و ابهامات مدیران شرکتها پاسخ داده شد.
شایان ذکر است اصلاح مقررات پارت ۲۱، گامی مهم در جهت انطباق فرآیندهای طراحی و ساخت با استانداردهای بینالمللی و تضمین ایمنی پروازها در چرخه طراحی و ساخت محسوب میشود و اجرای مؤثر آن نقش بسزایی در ارتقاء ایمنی و توسعه پایدار صنعت هوانوردی کشور خواهد داشت.
مزایا و تأثیرات مثبت این همایش که با هدف ارتقاء سطح ایمنی و صلاحیت پروازی قطعات، تجهیزات و وسایل پرنده برگزار شد، عبارتاند از:
• آشنایی نقشآفرینان و ذینفعان صنعت هوانوردی کشور با الزامات و مقررات جدید پارت ۲۱
• تحلیل و آنالیز اختلافات مقررات جدید نسبت به نسخههای پیشین برای ارتقای سطح دانش شرکتهای طراحی و ساخت
• تبیین رویکرد جدید سازمان هواپیمایی کشوری در فرآیندهای تأیید و صحهگذاری با توجه به الزامات بهروزشده
• آشنایی با مقررات جدید مدیریت سیستم ایمنی (Safety Management System) در پارت ۲۱ با هدف تقویت ساختار ایمنی، ارتقاء سطح نظارت سازمانی، ایجاد فرهنگ ایمنی در شرکتهای طراحی و ساخت، شناسایی خطرات و ریسکهای مرتبط و حذف آنها در فرآیندهای طراحی و ساخت، و رشد فرهنگ گزارش داوطلبانه
• در نهایت، حمایت از رشد شرکتهای دانشبنیان با محوریت طراحی و ساخت که منجر به توسعه پایدار صنعت هوانوردی کشور خواهد شد.